FACILITAIR 2.0 FLINK OP DREEF Afspraken maken, onderhoudsconcepten ontwikkelen, planmatig beheer inregelen, processen herontwerpen en nadenken over een nieuwe organisatiestructuur: het project ‘Facilitair 2.0’ komt in 2014 goed op dreef. Doel: ervoor zorgen dat alle middelen van Brandweer Hollands Midden in optimale conditie zo effectief mogelijk worden ingezet. Was 2013 het jaar waarin Facilitair 2.0 van start ging, in 2014 worden er vooral meters gemaakt. De eerste maanden van 2014 maakt de projectorganisatie afsprakensets met de verschillende sectoren. Welke producten en diensten leveren we tegen welke voorwaarden? En wat kunnen we van elkaar verwachten? Doel: overeenstemming bereiken op ‘inhoud’, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Aansluitend verschuift het accent naar het inregelen van verschillende processen. Zo worden er door de projectorganisatie onderhoudsconcepten vastgesteld voor alle voertuigen, kazernes en het overige materieel van Brandweer Hollands Midden. Daarin ligt precies vast welk onderhoud er gepleegd moet worden om alle producten en diensten te kunnen leveren zoals met de klanten van Facilitair is afgesproken. Met behulp van jaarplanningen wordt aansluitend het planmatig beheer ingeregeld: wie doet wat op welk moment? In het verlengde hiervan denkt een werkgroep, met daarin zowel dienstverleners als incidentbestrijders, na over de verdeling van facilitaire werkzaamheden. Wat doen vrijwilligers, wat doen medewerkers uit de 24 uursdienst en wat doet team Dienstverlening? Deze werkgroep adviseert na constructief overleg om meer taken te beleggen bij vrijwilligers en de medewerkers uit de 24 uursdienst. Dit met als doel een impuls te geven aan de betrokkenheid bij en het gevoel van eigenaarschap FACILITAIR 2.0 MOBILITEIT Alle producten bestaan uit onderdelen die op een bepaalde manier worden geregistreerd en onderhouden. De basis op orde Het project ‘Facilitair 2.0’ is in 2013 gestart met het doel om de facilitaire basis van Brandweer Hollands Midden ‘op orde’ te brengen. Afsprakensets met de sectoren zorgen voor eenduidigheid over het producten- en dienstenpakket van de afdeling Facilitair. Processen als ‘Planmatig onderhoud’, ‘Bestellen en operationele inkopen’ en ‘Meldingen’ worden zo ingericht dat de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van alle middelen sterk verbeteren. Ten slotte zal de organisatiestructuur van de afdeling Facilitair in 2015 volgens de nieuwe afspraken en werkwijze worden aangepast. PROCES Onderhoudsconcepten 00100101010 10101101001 010101101001 01010011100 Mobiliteit 00100101010 10101101001 010101101001 01010011100 00100101010 10101101001 010101101001 01010011100 FPU Meerjarenplanning 00100101010 10101101001 010101101001 01010011100 Werkomgeving 1 PLANNING Op basis van onderhoudsconcepten wordt de meerjarenplanning samengesteld. 32 Brandweer Hollands Midden Pagina 29

Pagina 31

Interactieve e-whitepaper, deze nieuwsbrief of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van digi sportbladen.

BRHM Jaarverslag 2014 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication