MEDEZEGGENSCHAP Ondernemingsraad In juni 2015 zijn de OR-verkiezingen en in juli wordt de OR voor vier jaar geïnstalleerd. Zonder onderbreking worden de activiteiten voortgezet en houdt de OR zich ook dit jaar bezig met zaken die van belang zijn voor de organisatie en de medewerkers. Hierbij zijn communicatie en privacy voor de OR belangrijk. Er worden zeven adviezen geschreven en acht instemmingen. Een overzicht: Januari: samenvoegen ICT en IPM Het jaar begint met een advies aan de bestuurder om het voorgenomen besluit over de samenvoeging van team ICT in de afdeling IPM, binnen de sector Concernstaf, definitief tot uitvoering te brengen. Januari en juli: samenvoegen piketgebieden In januari adviseert de OR ook positief op het voorgenomen besluit voor een vervroegde nieuwe indeling voor piketgebied Duin- en Bollenstreek en in juli op de samenvoeging van Gouda en Gouwe IJssel. Aangezien het organisatiewijzigingen betreft, is het Sociaal Statuut – dat voorziet in een afbouwregeling – van toepassing. Maart: HR21 - fase 1 De OR stemt in met de adviesaanvraag HR 21 - fase 1. Het betreft de omzetting van de functies uit het functieboek van 2011, naar HR 21. Mei: Facilitair 2.0 en de Regeling werving & selectie Na de achterbanraadpleging kan er advies worden uitgebracht over de organisatiewijzigingen die noodzakelijk zijn voor de invoering van Facilitair 2.0. De bestuurder krijgt hierbij het advies om de communicatie bij dergelijke organisatiewijzigingen (ook in de toekomst) te verbeteren. Na het vaststellen van een eenduidige lijst met begripsomschrijvingen – conform het Sociaal Statuut – stemt de OR in met de Regeling Werving en Selectie. Juni: gebruik helmcamera’s bij oefenen Bij het gebruik van helmcamera’s door (H)OvD’s tijdens oefeningen speelt de privacy van de gefilmde personen een rol. De borging hiervan is voor de OR voldoende om in te stemmen. Juli: Europese aanbestedingen PPMO en Arbodienst In juli komt instemming op twee belangrijke dossiers: de gecombineerde Europese Aanbesteding Arbodienstverlening en PPMO/keuringen. Tevens wordt afgesproken dat de OR betrokken zal worden bij deze aanbestedingen. In vervolg op deze instemming is het advies om de (assistent) testleiders van de keuringen geheimhoudingsplicht te laten ondertekenen. Augustus: organisatorische verplaatsing DIV Het steeds grotere aandeel van digitale informatiestromen is reden om het team DIV om te hangen naar de sector Concernstaf. Daar kan de OR zich in vinden. November: vaccinatiebeleid en RI&E en ademluchtlocaties De OR stemt in met het voorgenomen besluit op het Vaccinatiebeleid Personeel BHM. Voor de implementatie wordt een aantal aandachtspunten geformuleerd op het gebied van communicatie en registratie. De OR stemt in met het voorgenomen besluit over de RI&E na aanpassing van een belangrijk punt: in plaats van steekproefsgewijs, zullen alle locaties door een externe deskundige worden nagelopen en hun eigen RI&E krijgen. Op basis van de verdeling van de specialismes over de beroepskazernes wordt een keuze gemaakt voor twee ademluchtwerkplaatsen. De ondernemingsraad adviseert hier aanvullend op om 1) vaste medewerkers te informeren en 2) wensen van de 24 uursdienstmedewerkers zoveel mogelijk te honoreren. December: contract PPMO/keuringsarts en Arbodienst/bedrijfsarts Op de valreep van het nieuwe jaar zijn er nog twee instemmingen: het voornemen tot afsluiten van contracten met een Arbodienst en Keuringsinstantie. 1 april: Ambtelijk secretaris Ter ondersteuning van de OR wordt per 1 april een ambtelijk secretaris aangesteld die een groot deel van de organisatorische, administratieve en communicatiewerkzaamheden op zich neemt. 26 Brandweer Hollands Midden Pagina 25

Pagina 27

Scoor meer met een webshop in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden vakbladen online.

Jaarverslag Brandweer Hollandsmidden 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication