Visie interne communicatie vastgesteld In 2015 starten we op basis van de uitkomsten van een onderzoek naar de interne communicatie een project om de interne communicatie te versterken. Doel van het project is het formuleren van een visie op interne communicatie die aansluit op de ontwikkeling die de organisatie nu doormaakt. Inclusief een concreet actieplan. Betere communicatie? Grote medewerkerstevredenheid! Interne communicatie speelt een belangrijke rol bij het behalen van de organisatiedoelstellingen. Organisaties die hun interne communicatie goed op orde hebben, presteren beter. Medewerkers gaan met meer plezier naar hun werk, ze zijn gemotiveerd, verzetten meer werk, blijven langer bij de organisatie, zijn minder vaak ziek, zorgen voor meer tevreden klanten en zijn meer betrokken. En dat alles bij elkaar levert ook nog eens een kostenbesparing op. Reden te meer om in 2015 (en de jaren daarna) te investeren in interne communicatie. Snelkookpansessies We beginnen met het schrijven van een visie op interne communicatie. Om tot die visie te komen organiseren we in het voorjaar snelkookpansessies met directeuren, afdelingshoofden, ploegchefs en medewerkers. Daarna stellen we een doel-inspanningen netwerk (DIN) op: een visuele weergave van de hoofdambitie van ons brandweerkorps, vertaald naar subdoelen en daaronder de communicatie-inspanningen die daarvoor bestaan of gewenst zijn. Ontwikkelingsproces op vier thema’s Om de interne communicatie te verbeteren, gaan we de komende jaren een ontwikkelingsproces doorlopen op vier thema’s. Voor elk thema maken we een eigen actieplan. De thema’s waarmee we aan de slag gaan, zijn: • Communicatiever maken van de organisatie. Het communicatiever maken van een organisatie is niet iets dat je op stel en sprong kunt realiseren. Het is een kwestie van een lange adem. Om in termen van het korpswerkplan te blijven: in de periode 2016-2018 zijn we onderweg naar een communicatieve organisatie. • Verbeteren van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe interne communicatiemiddelen. We starten met het opstellen van een interne communicatiematrix en een content strategie. Daarin beschrijven we welke (nieuwe) interne communicatiemiddelen we voor welk doel willen inzetten. Verder gaan we een korte corporate videoclip maken waarin we uitleggen wat onze missie, visie en koers is. • Duidelijkheid geven over wie welke rol heeft in de interne communicatie. Wat is de rol van het directieteam, de leidinggevenden, de afdeling Personeel en team Communicatie? • Verbeteren van de overlegstructuren. Tussen sectoren en afdelingen. 36 Brandweer Hollands Midden Pagina 35

Pagina 37

Scoor meer met een online shop in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

Jaarverslag Brandweer Hollandsmidden 2015 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication